Hegges minnen efter vägen

 

 

Här kommer lite händelser efter vägen från min tid som långtradar chaffis.
Körde i många år sträckan Stockholm - Luleå för Fricoscandia.
Åkeriet som jag arbeta för var Sondells Åkeri AB i Sörberge ,Timrå. Under tiden 1968 -1987 med ett avbrott -72-75.
Händelserna kommer inte i årtals följd, minnet sviker. De bilar som jag var med på åkeriet var,LBS 76 -110 -141- 82.


                                               Ska gräva i mitt hjärnarkiv efter fler händelser.
  

_______________________________________________________________________

 

 2009-08-28

            Axelbrott en Fredag 16,30 tiden

Resan starta som vanligt vid den tiden mot Luleå. Efter en kort färd vid ett rödljus vid uppfarten till Essingeleden och avfarten till Årstadal, gick en knut på mellan axeln sönder, tog direkt kontakt med Svempas bilbärgning som vi tidigare anlitat när något hände i Stockholm,  men som vanligt dyker de svart/vita upp (polisen hade den färgen på bilarna då). En ung man undra vad felet var när jag blockera all trafik, var bara en fil då. Titta under bilen så förstår du vad för jag står här för. Ändå vill han att jag ska flytta mig in på vägen ner till Årstadal. Svempa var snabb att komma och tyckte det var ett bra ställe att stanna på. Bara dra mig ner till Scania som var i Åsratdals backen. Nu var ju Scania stängt för dagen och helgen så man fick ju sina onda aningar hur det skulle lösas.

Inga problem sa bärgar killen vi har nycklar hit så det ordnar sig nog. Upp med en port in på verkstaden. de hämta en ny axel på lagret. Tog inte lång stund så var det fixat, bara att koppla på släpet och rulla vidare.

Detta kan man kalla service

 

_____________________________________________________________________________

2009-08-28

Första resan till Stockolm.

Det var med 110:an som premiär resan skulle ske till Stockholm , till råge på allt så ska besiktning ske där. Detta var under den tid som Essinge leden byggdes. För att nå besiktningen fick man köra under bland bygg ställningar, inte så lätt när man inte var van med släp, Detta hände som tur var mitt i natten, Alt gick bra som tur var. Sedan lossning på Frigoscandia . Det var nu prövningarna började på allvar. Backa med släp som man aldrig gjort, detta var inte roligt om det nu är kul att backa även om man kan

Blev till slut av med lasten. Fick en lastorder på hämtning av lax i Frihamn. Tydligen skulle alla prövningar ske på samma resa. Lasten var ett helt släp nästan , så det skulle man också ha med. Nu var det nära att man gav upp. Fick en beskrivning hur man körde dit men det hajade man inte. I väg bar det Götgatan fram till Slussen och där blev det stopp av polisen, oj oj vad har hänt. Till saken hör att där får man inte köra med släp. En utskällning av det grövre blev det ,man förklarade så gott det gick och urskuldade sig an man var från Lappland och aldrig varit på dessa bredd grader. En order kom att försvinna fort utan böter som tur var.

Det var ju totalt fel väg kom man på senare. Last fick jag i frihamn utan större problem.

Tillbaka blev det som tur var att följa en bil från Helsingborg.

Fyllde bil och släp på Frigo, och sedan bar det av hem till Timrå, där avlösning var för vidare färd till Luleå.

Detta var en riktig inskolning kan man säga

.

 

______________________________________________________________________________

2009-03-07

Stora och små lass

                                      Det var ofta diskussioner om att vi hade för små lass speciellt från Stockholm.

Vid ett tillfälle fick jag möjlighet att få på ett riktigt ordentligt lass. Ovanpå pallarna handplockade jag ända till taket med endast luft spalter emellan.

Det var små kartonger på ca: 5 kilo frysta grönsaker så det var ju ganska bra. En totalvikt på hela lasset blev  36 ton , kanske inte så mycket idag men med en 110 Scania så räckte det till mer än väl.

Trögt gick det hem till Timrå men hem kom jag utan större problem.

På söndagen skulle min arbetsgivare fortsätta till Luleå. Glad i hågen att det var ett bra lass drog han iväg. Fick lite problem i de större backarna som började efter Härnösand.

Efter Sandöbron i Gålåbacken blev det stopp, förmodligen gjorde han en fel växling. Men som han ej ville erkänna. ( Han var ingen duktig förare enligt oss andra). Ringer till mig och är fö…..d för att jag lasstat för mycket. Normalt hade vi 26 ton. Det är aldrig bra hur man än gör.

På denna resa fick han jobba ordentlig, det var ju mycket arbete att lossa lasten.  

Plocka och lägga på pall, vid varje lossnings ställe. Sen hem blev han vår käre åkeri ägare , men inga fler kommentarer angående lasten fick vi.

Var lite spydig och frågade var han varit efter som han kom senare än vanligt. inget svar den här gången i varje fall och inte senare häller.

 


2009-03-07

Nytt släp med fyra axlar vilken dröm.?

Det var med 110:an som premiär resan skulle ske till Stockholm , till råge på allt så ska besiktning ske där. Detta var under den tid som Essinge leden byggdes. För att nå besiktningen fick man köra under bland bygg ställningar, inte så lätt när man inte var van med släp, Detta hände som tur var mitt i natten, Alt gick bra som tur var. Sedan lossning på Frigoscandia . Det var nu prövningarna började på allvar. Backa med släp som man aldrig gjort, detta var inte roligt om det nu är kul att backa även om man kan.

 Blev till slut av med lasten. Fick en lastorder på hämtning av lax i Frihamn. Tydligen skulle alla prövningar ske på samma resa. Lasten var ett helt släp nästan , så det skulle man också ha med. Nu var det nära att man gav upp. Fick en beskrivning hur man körde dit men det hajade man inte. I väg bar det Götgatan fram till Slussen och där blev det stopp av polisen, oj oj vad har hänt. Till saken hör att där får man inte köra med släp. En utskällning av det grövre blev det ,man förklarade så gott det gick och urskuldade sig an man var från Lappland och aldrig varit på dessa bredd grader. En order kom att försvinna fort utan böter som tur var.

Det var ju totalt fel väg kom man på senare. Last fick jag i frihamn utan större problem.

Tillbaka blev det som tur var att följa en bil från Helsingborg. Fyllde bil och släp på Frigo, och sedan bar det av hem till Timrå, där avlösning var för vidare färd till Luleå.

Detta var en riktig inskolning som de säger idag.


2009-02-06

Polisförhör

                

Detta hände om jag mins rätt – 79-80. på sommaren. Efter ankomst till Frigoscandia Stockholm

för lossning på förmiddagen kom två herrar utan uniform och frågade efter föraren till Sondells Åkeri. Ja det är jag det svarade jag. Kan du följa med oss ut lite undrade de. Det går väl bra tyckte en annan. Utanför fick jag veta att misstanke om stöld förelåg mot mig.

Fick följa med till polis station på Johanneshov. Där vidtog ett förhör angående en stöld av kött från en Chark firma i Timrå. Enligt de så hade jag lastat där på efter middag dagen före. Stämmer sade jag. Sedan skulle jag ha sålt detta kött som var kassler om 30 kg. till en affär i närheten av Frigoscandia. Nu gällde det att försvara sig allt vad man kunde. Har inte stulit nått kött svarade jag, men lastat igår har jag. Detta var en lite svår historia att förklara på ett trovärdigt sätt.

Nu visste jag att en bil lastat före mig och vem det var. Fick uppge ägaren till detta åkeri som numera ej finns  kvar från Helsingborg. Denna bil var kvar i Stockholm och stod bredvid mig på Frigo för lossning.

Ville att de skulle ange vid vilken tid som stölden ägt rum ,men den fick jag inte. Förarens namn visste jag men undvek i det längsta att namnge den personen. Fick till slut ge med mig på denna punkt. Fick  lämna stationen men under misstanke.

Åkeri ägaren min ringde och undrade vad jag höll på med. Omtalade för honom vad som gällde och fick veta vem på chark firman som angett mig. Fick ett mycket bra stöd från honom.

Lämnade Stockholm med en olustig känsla.

Besökte chark firman dagen efter, frågade vad de höll på med, var ganska arg vi det här tillfället och sade väl en del väl valda ord. Fick då veta att den skyldige var anhållen.

De bad så mycket om ursäkt, och ville gott göra mig, men det tackade jag nej till.


2009-01-30

På väg ner i diket

Detta hände en söndags efter middag vi 19 tiden en sommar -79 på väg till Luleå.

Några mil norr Skellefteå blev jag omkörd av en tokig bilist som gjorde en omkörning vid mötande trafik,
Det var ofta mycket bilar som var på väg hem efter helg utflykter . För att undvika en frontal smäll höll jag till höger så mycket det gick, då högra hjulet började att skära utanför asfalt kanten. Många tankar rusade genom huvudet då, men allt gick som tur var lyckligt.
Bilens reg. nummer och märke var som ett foto i min skalle. Brukade fika i Jävre söder Piteå på kvällen som var sista möjlighet att få någon ting i sig . Vad ser jag när jag svänger in, jo den bilen som jag inte hade så goda tankar om.
Jag parkerade så att han inte skulle komma därifrån. Efter ett tag reser sig en herre och går ut mot sin bil , vilket var den som jag ville ha ett ord med. Han går in på bensin station , men kommer in och frågar efter föraren till tradaren som parkerat så att han ej kommer ut. Det fick han veta . Upplyste honom att när jag hade fikat klart så skulle vi ha ett samtal.

Det var han inte nöjd med utan hotade ringa polisen, gör det du fick han till svar. När det passar mig skall jag åka.
Upplyste honom vad han hade gjort tidigare på vägen vid en omkörning, som kunde ha slutat med en dikes körning för min del samnt för mötande trafik. Han nekade till allt som jag framförde och fortsatte att hota med polis, ja gör du det sa jag, jag tänker inte fara härifrån på ett bra tag. Ett litet straff tyckte jag han skulle ha.

Han insåg nog att det var bara att vänta. Efter en mycket lång rast åkte jag vidare, utan några fler större protester från honom.


2009-01-23

Ny Lager central

                                   Detta handlar om när man bygger nytt utan att ta reda på fakta.

Vi lossade ofta i Piteå hos en Grossist firma för livsmedel som byggde en ny fin lager central intill den gamla, Efter en tid var den klar och premiär skulle ske en måndag.

Anlände till den här fina centralen kring fem tiden på morgonen, ställde upp bil och släp för att backa in mot den fina kajen. Det var tak över kajen med fina bryggor som var höj och sänkbar.

Började backa men tyckte det såg lågt ut, ut och kolla, vilken tur man gjorde det. Den var för låg för mitt fordon som var 4,30 högt. De hade byggt för högsta höjd 3,90

I väntan på att klockan skulle bli sju när de öppnade så blev det lite kaffe och i samma stund anländer Reinold Öhmans Åkeri från Piteå med en bil , jag varnade honom att backa i mot,  varför tyckte han ,för lågt sa jag. På pite mål utbrast han nått som jag inte förstod.

När de öppnade gick vi in till lager chefen och undrade när en traktor skulle komma så vi fick lossa. Han undrade om vi inte var riktigt kloka nu när det var så fint att lossa

Ja fint var det men ni har byggt taket för lågt kontra vi med. Han ut och titta och vad han utbrast i går inte att skriva i text .

Så det blev att fortsätta att lossa med traktor en tid , tills de hade höjt taket. Så kan det gå när man inte kollar upp höjd på fordon.

 


2009-01-17

Rinnande Glass.
Detta hände en varm sommardag vid transport av glass från Trollhätte Glass numera GB.
Fullt lass bil och släp hade jag till Umeå - Skellefteå - Luleå.
Som vanligt vid speciellt glass gjorde man ofta lite extra  koll på frys aggregaten, för temp får ej understiga minus 17 grader.
Hade ställt temp på 23 grader som var vanligt vid dessa transporter.
Vid framkomst till Umeå lossade jag två pall från bil. Vidare mot Skellefteå och Kåge. vid öppning av dörrar på släp så var det ingen kyla. Mest bara mjukglass. Märkligt kan tyckas när det visar på 22 grader kallt.
Ja inget annat än stänga och åka vidare till Luleå med bil. Lossade och vände åter och hämta upp släpet i Kåge. Fick ej tömma
det i Skellefteå på deras soptipp enl.order från Stockholm.
Fick lossa hela släpet på soptipp i Stockolms sedan iväg för reparation. Var något med en kompressor som inte fungerade som den skulle.
Sådana gånger är det bra att det finns försäkringar.


Första dagens lastbils stopp inträffade, en Fredag 16,00.

Snopen polisordonans som tjurade hela vägen till Söderhamn

Detta hände när helgstopp infördes för all tung trafik mellan klockan 16.00 på fredag kväll fram till söndag till klockan 22,00.
Undantagna var de som hade fått dispans, mest Kyl Frys transporter.
Jag avgick från Frigoscandia Johanneshov vid 16 tiden på Fredagen för färd hem till Timrå.
Jag var en av få som rullande efter vägen, endast vi som hade tillstånd att köra var på väg.
I Gryttjom gjorde jag en rast där många parkerat för att invänta att klockan skulle bli 22.00.Många av kollegorna var ju lite avundsjuk på att vi fick rulla
Färden gick vidare och jag satt bara och väntade på att någon polis skulle dyka upp för att höra vad jag sysslade med..

Allt gick bra till ovanför Gävle vid gamla E4-baren, där en polis ordinans dyker upp och stoppar mig.
Han stannar framför mig och parkerar cykeln, kommer fram och förklarar för mig att jag inte fick köra denna tid efter som långtradarstopp gällde från 16.00. Så det blir att parkera här och invänta att klockan blir 22.00, tyckte han.
Ja det blir nog bra med det bara du flyttar motorcykeln så ska jag åka vidare. Men det gillade han inte varvid han började sakta ta av sig handskarna lite demonstrativt, hämta ett block och började surra , som inte gjorde mig på bättre humör. Skriv så mycket du vill jag åker i alla fall,
Ja då sätter jag körförbud på rutan,fint gör det du. Nu var vi riktigt oense med hårda ord åt båda håll, han går till sitt fordon och anropar en annan patrull. De kommer ganska omgående, Ut kliver två gråhåriga gentlemän, dessa kommer fram och frågar vad saken gäller.
Polismannen yrar en massa till dem, varvid den ena kommer till mig och frågar om jag hade tillstånd att köra.

Till saken hörde att ordinansen inte frågade om det fanns tillstånd att köra.
Naturligtvis sa jag och visade tillståndet. Ja det här ser ju bra ut det varvid de önska mig trevlig resa hem.
Som straff så hängde han med upp till Söderhamn, så att det var till att hålla hastigheten som inte var så noga då.

2008-11-08

Detta hände efter vägen mellan Timrå- Luleå.

 

Den bil som jag körde vid detta tillfälle var en 110:a med treaxligt släp, med transport av Kyl och frysvaror för Frigoscandia.

Fick bilen i Timrå vid 22,00 tiden där byte av förare gjordes. Tankade upp bilen ock påbörjade resan till Luleå. Ett lätt snöfall föll men utgjorde inga problem de första bilen upp till Örnsköldsvik.
Efter där började det snöa så sikten var inte den bästa. I höjd med Nordmaling och upp till Umeå så hade ett 3 dm snö lagt sig på vägen, gick tungt nu. Temperaturen var bara kring några garder , lite fet som man brukar säga.

Några pallar skulle lossas på Teg i Umeå hos Umeå Kyl & frys. Vid infarten till Teg skall man över en bro 90 grader från E4. i det före som var blev att se till att man inte fastna där.

Svängen upp på bron gick till att början bra, men sedan tog det inte styrning och släpet sköt på så där satt man i räcket, därmed var vägen blockerad.

Insåg att jag själv inte skulle komma därifrån av egen kraft, så jag ringer bärgare med en gång.
Naturligtvis dyker lagens långa arm upp och undrar hur jag kör, ja de ser ni väl svara jag, men var inte bra svar enligt dem.

Börja surra om vårdslöshet i trafik, med för hög fart med mera.

Ja får ni det här till det så ska jag äta upp hela tradaren, nu blev de lite små arg på mig hur man kan köra så man hamnar i räcket.
Nu skulle de se färdskrivare. Bladet tog de och ville jag skulle komma över i deras bil, nix det blir det inget av fick de till svar.

De som sysslar inom detta yrke vet att ibland så behövs bara att man låser även framhjulen för att det ska stå stilla.
Så att kliva ur var inget bra förslag tyckte jag. En hård ordväxling började oss i mellan.

En rapport skrev de och tog bladet med sig, varmed jag skulle bli åtalad. Gör det ni om ni tror att ni ska ha någon framgång med detta fall.

Bärgaren var på plats och bad dem stänga av från ett håll innan bärgning kunde ske, men det ville de inte göra , för de skulle på ett annat jobb.

Ja då blir det ingen bärgning sa killen.
Efter mycket surr så kom jag vidare. Blev inkallad till rättegång, hastighet vid tillfället var 19 km, varvid jag blev frikänd.


2008-11-12

. En olycka kan hända så lätt.

Denna olycka hände på Slakthus området  Stockolm.
Hade lastat inne vid Ficoscandias lager som var plaserat lite tokigt.
Vid färd därifrån paserar man en besvälig trång grind genomfart med lycktstolpar vid varje grindstolpe
Bilparkeringar strax utan för på vänster sida i körriktiningen och en parkering när man svänger i 90 grader höger.

Detta ställe hade varit uppe till diskussion mellan oss förare,och även påtalat  vad trångt det var där.
Ja nu blev de inget bättre än bakre hörnet på släpet vänster sida tuschade grindstolpen där en trearmad armatur var placerad.
Hade vid detta tillfälle min son Håkan (wesse ) med mig. Nu farsan ramla en stolpe säger han. Stannade omedelbart och kolla.

 

Jo vad hade hänt, lampstolpen med sina tre armaturer ramlat över taken till tre bilar parkerade vid Scans vaktstuga.
Såg ju inte så trevligt ut. Ut kommer killen i vaktstugan och tackar mig,för det hade de väntat på skulle hända.
En av bilarna var vakt killens bil,uj uj inte roligt.
Fick veta av honom att det tidigare hade hänt en liknande olycka för några år sedan.
Vid reparation av den skadan så hade Stockholm stad svetsat fast en durkplåt med ett antal armeringsjärn pekandes åt olika håll
Ställt upp lampstolpen, ett antal centimeter ner och sedan asfalterat ovanpå. Inte så begåvat kan man tycka.
Utredning av händelsen blev det ju, men efter många turer så fick Stockholms stad stå för hela kalaset.
Enda skadan jag fick på släpet var lite färg som var bort skrapad.

 

 

 

 

 

 

 

 

.


 

 

 


 

 

 

 

 


 

 

 

 

.

 


 

 


 


 


 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.